VVD wil geen verhoging haventarieven

De haventarieven die de gemeente Deventer oplegt behoren tot de hoogste van ons land. De VVD keert zich nu tegen een verdere verhoging. ‘We willen een gastvrije stad zijn, met een bloeiende economie’, zegt gemeenteraadslid Lars Wuijster. ‘Onevenredig hoge tarieven doen daar afbreuk aan.’ Helaas koos een meerderheid van de raad voor een lastenverzwaring.

In de verordening haven- en opslaggelden 2014 werd voorgesteld om de haven- en opslaggelden te verhogen met 0,3%. Hoewel dit strookt met de begrotingsrichtlijnen, heeft de VVD voorgesteld om de verhoging voor 2014 te bevriezen: ‘Laten we eerst maar eens bespreken wat het toekomstbeeld van de haven is.’

De VVD is ook de partij van solide financiën: ‘Daarom hebben we gevraagd wat de voorgestelde verhoging de gemeente oplevert. Dat komt uit op zevenhonderd euro per jaar, een overkomelijk bedrag. We denken dat het opstellen en behandelen van dit voorstel meer geld kost dan het oplevert.’

Volgend voorjaar bespreekt de gemeenteraad een nieuwe visie op de haven van Deventer. ‘Het leek me verstandig om daar op te wachten’, licht Wuijster toe. ‘Nu al krijgen we veel klachten van Deventer ondernemers en binnenvaartschippers. Je komt op internet teksten tegen als: “Wij zijn in Deventer en worden wederom geconfronteerd met een zeer scheepvaartonvriendelijk beleid. Het havengeld is verhoogd naar € 0,19 per ton excl. BTW”. Dat moeten we niet willen’

De gemeente werkt aan een integraal ambitiedocument voor de doorontwikkeling van de havens: ‘De VVD juicht dit van harte toe, want we denken dat de haven een belangrijke bijdrage levert aan de Deventer economie. Met de juiste maatregelen kunnen we wellicht concurrerend worden met andere havens. Het zou toch fantastisch zijn als niet langer Kampen geroemd wordt om zijn gastvrijheid, maar Deventer!’