Ruimte voor investeringen

De gemeente Deventer zal ook de komende jaren een voorzichtige financiële koers moeten blijven varen. Desondanks wil de VVD ruimte scheppen om investeringen in stad, buitengebied en samenleving te blijven doen.

‘We weten dat er van structurele voeding van de investeringsmiddelen uit de grondexploitatie al jaren geen sprake meer is’, zegt VVD-raadslid Daaf Ledeboer, ‘en dat dit komende periode ook niet te verwachten valt. Daarbij zijn de afschrijvingsperiodes van de huidige investeringen zodanig verlengd, dat er geen werkelijke voeding voor het daartoe in het leven geroepen investeringsfonds meer is.’

‘We vinden dat er desalniettemin speelruimte moet blijven om door middel van een gemeentelijke cofinanciering externe financiering voor projecten te kunnen binnenhalen. Zolang wij blijven investeren in grootschalige projecten, houden we veel mensen aan het werk. Als we niet willen dat de stad de komende twintig tot dertig jaar stil komt te staan, dan is het verstandig zijn om geld in de begroting vrij te maken.

We riepen daarom het college op, door middel van een motie, om in de voorjaarsnota 2014 opnieuw een structurele voeding van de investeringsmiddelen op te nemen.’ De motie kon rekenen op een ruime meerderheid.