Toekomst Historisch Museum: collectie centraal, kosten omlaag

Niet het gebouw, maar de collectie van het Historisch Museum zou centraal moeten staan. Dat stelde VVD-woordvoerder Lars Wuijster in een debat over de toekomst van het museum: ‘Van sluiting is wat ons betreft geen sprake, wel leggen we enkele accenten ergens anders.’

Afgelopen voorjaar barstte er in Deventer een hevige discussie los over de toekomst van het Historisch Museum de Waag. Op initiatief van onder meer de VVD nam de gemeenteraad een plan op hoofdlijnen aan, waarin het voortbestaan ondanks bezuinigingen wordt gewaarborgd.

In het plan blijft de gemeente Deventer verantwoordelijk voor het gebouw en het beheer van de collectie. De historische verenigingen, verzameld in het Netwerk Deventer Erfgoed, gaan vanuit hun expertise voor de inhoudelijke inbreng zorgen. Daardoor kan worden bezuinigd op kosten voor personeel en huisvesting.’

De VVD is blij met de haast die nu wordt gemaakt: ‘Er wordt doorgepakt en we kunnen ons volledig vinden in de procedure. Het komende jaar zal de verleiding groot zijn om ons te bemoeien met de uitvoering. De gemeenteraad heeft echter de kaders gesteld, het is voor de VVD voldoende als die tussentijds worden getoetst. We willen geen stroperig polderproces organiseren.’

Hij wijst wel op eventuele financiële risico’s die de plannen met zich meebrengen, en verwacht dat de verantwoordelijke wethouder de budgetten streng bewaakt: ‘Zodat de kosten, zoals de bedoeling was, ook inderdaad naar beneden gaan.’