De bezem door rituele rapportages

Met grote regelmaat krijgt de gemeenteraad rapportages, waarin de stand van zaken op diverse beleidsterreinen wordt samengevat. Handig, want zo kan de politiek de vinger aan de pols houden. Ze kosten ambtenaren wel veel tijd en moeite, dus is de vraag naar nut en noodzaak gerechtvaardigd. Dankzij de VVD worden ze nog eens goed tegen het licht gehouden.

De VVD-fractie vraagt zich af wat nog de toegevoegde waarde is van met name de zomer- en najaarsrapportage, zegt gemeenteraadslid Lars Wuijster: ‘Zijn zij een overbodig rudiment uit vervlogen tijden, of nog steeds actueel? We hebben de indruk dat het in een aantal gevallen om rituele dansen gaat, en dan schiet je je doel voorbij. We zijn als VVD voor een kleine overheid, dan moeten onze ambtenaren ook zo efficiënt mogelijk inzetten/’

Alle partijen steunden een motie van de VVD, die het college oproept na te gaan of vorm, proces en inhoud nog voldoende aansluiten bij de behoeften van de gemeenteraad.