Onder geen beding 56 windmolens

De VVD keert zich van meet af aan tegen plannen om in Deventer windmolens neer te zetten. ‘Als we onze duurzaamheidsdoelstellingen willen halen, zijn daar veel betere oplossingen voor’, zegt VVD-raadslid Lars Wuijster. Het plan van het college om in totaal 56 windmolens binnen de gemeentegrenzen te laten verrijzen wijst hij resoluut van de hand.

Wuijster weet zich gesterkt door een recent rapport van het CPB, waarin wordt geconcludeerd dat het kabinet zijn plannen om duizenden windmolens op land te plaatsen beter kan uitstellen. Windenergie levert te weinig op: vanwege de lage stroomprijs er is sprake van overcapaciteit en de afname van stroom is minder dan gedacht. Subsidies moeten daarom de verliezen van windmolenexploitanten goedmaken. Windmolens leveren geen nieuwe banen op en de uitstoot van CO2 wordt ook al niet teruggedrongen.

‘Dit is natuurlijke geen verrassende conclusie’, zegt Wuijster. ‘Er is namelijk geen enkel economisch argument voor plaatsing van molens. Het doel is zuiver politiek, een overheidsinitiatief waar de markt niet om vroeg. Het enige doel van meer windmolens op land is klimaatbeleid, vanuit de misvatting dat de overheid achter het bureau het klimaat kan regelen en dat windmolens daarvoor het meest geschikte middel zijn.’

Op 28 augustus verscheen na maanden van intensieve onderhandelingen het energieakkoord. Kern daarvan is dat Nederland fors gaat inzetten op energiebesparing, waaronder woningisolatie in de sociale sector, en dat kolencentrales op den duur ingeruild gaan worden voor windmolens op zee en in parken op land.

‘Deze miljardeninjectie is goed voor de bouwsector, het milieu en het comfort van de woningeigenaren, en dus echt duurzaam’, zegt Wuijster daarover. ‘Maar wat doen we ondertussen in Deventer? We hebben een beleid vastgesteld om in 2030 klimaatneutraal te worden. Een streven waar ook de VVD haar handtekening onder heeft gezet. In de beleidstukken is aangegeven dat we een mix van maatregelen moeten treffen. Al dan niet door ideologie gedreven doen we steeds meer alsof er een hek om Deventer staat. We schrappen de maatregelen die echt zoden aan de dijk zetten, en kijken naar klimaat op een heel smalle manier. Het zou sterk zijn als het college haar doelstelling zou evalueren en met de raad een discussie aangaat over nut en noodzaak in de huidige context, zodat we desnoods de maatregelenmix aan kunnen passen.’

Deventer zit wat betreft windenergie echt op het verkeerde spoor, vindt Wuijster: ‘De kosten en de schade aan mens en milieu vernietigen het draagvlak, ook hier in de gemeenteraad, voor het treffen van echt duurzame maatregelen. De schik sloeg me op het hart toen De Stentor kopte: “Deventer krijgt niet meteen 56 windmolens”, want: “De wethouder wil eerst weten hoe Deventer de twee nog te bouwen windmolens ervaart.” Wat de VVD betreft komen die twee windmolens er niet, laat staan 56.’