Geen goederenvervoer over oostelijk spoor

In de strijd tegen de plannen voor een spoorboog bij Bathmen kwam VVD-Kamerlid Betty de Boer maandag persoonlijk poolshoogte nemen. Ze maakte eens te meer duidelijk dat de VVD tegen is en tegen blijft, en niets voelt voor welke variant dan ook. Goederenvervoer hoort over de Betuwelijn en het water, niet over bestaand spoor.

Het bezoek begon op de tiende verdieping van de Leeuwenbrug, waar wethouder Marco Swart liet zien wat de gevolgen zijn van een andere variant: kopmaken op station Deventer. Daarna ging het naar Bathmen. De Belangenverening Bathmen lichtte daar zijn bezwaren toe, het gezelschap bezocht de boerderij van de familie Haarman, die moet wijken als de plannen doorgaan, en De Boer stapte in een hoogwerker om de gevolgen voor het landschap vanuit vogelperspectief te bekijken. Haar conclusie: ‘Dit moet je niet willen. Spoorbogen bij Bathmen zijn onbestaanbaar.

VVD-raadslid Lars Wuijster noemt het van groot belang dat De Boer naar Bathmen kwam: ‘Het geeft aan dat Den Haag de terechte bezwaren die in Bathmen leven serieus neemt.’ Hij is ook blij dat de VVD-Kamerfractie zich niet alleen tegen de spoorbogen keert: ‘Doe je dat wel, dan leg je het probleem op het bordje van iemand anders neer. Het is beter dat we in het oosten gezamenlijk optrekken dan, dat we ons alleen tegen één of twee varianten keren. We moeten ons niet tegen elkaar laten uitspelen. Samen staan we sterk.’

Hij benadrukt nog eens dat er goede alternatieven zijn in de Betuwelijn en vervoer over water. ‘Daar zetten wij als VVD zowel in de gemeenteraad, Provinciale Staten als in de Tweede Kamer op in.’