Speerpunten VVD bepalen toekomst Deventer

Op driekwart van de huidige raadsperiode staat de gemeente Deventer er goed voor, constateert VVD-fractievoorzitter Hennie Eltink bij de behandeling van de voorjaarsnota: ‘Toch zullen we alert moeten zijn op de grote uitdagingen die op ons afkomen.’

Alle gemeenten krijgen in de nabije toekomst te maken met de overheveling
van taken door het Rijk, en met nieuwe bezuinigingen. ‘We hebben nu een
sluitende begroting’, zegt Eltink, ‘en dat is iets om trots op te zijn. We
kunnen zelfs investeren in het versterken van de gemeente. Toch is er geen
reden om op onze lauweren te rusten, als we Deventer ook in de toekomst
stevig en weerbaar willen houden. De speerpunten van de VVD zijn daar een
prima leidraad in.’

Eltink noemt het veiligheidsbeleid als punt van zorg: ‘Deventer is niet aangesloten bij Burgernet en daarmee zijn we de ontbrekende schakel in het veiligheidsnetwerk in de regio. Daarom zal de VVD een motie indienen voor de invoering van Burgernet. Het geld halen we weg bij onze bijdrage aan de Stedendriehoek, zodat geen nieuwe bezuinigingen nodig zijn.’

Mobiliteit krijgt bij de VVD vanouds prioriteit. Ook daarmee zijn we volgens Eltink op de goede weg: ‘De Siemelinksweg is klaar, de Amstellaan vordert, de Zandbelterbrug wordt aangepakt, de verbreding van de A1 ligt in het verschiet. En wat dacht u van de groene wal bij het Churchillplein, de definitieve aanleg van het derde perron en grotere fietsenstalling bij het
station? Wat bereikbaarheid betreft gebeuren er prachtige dingen in Deventer, zodat iedereen zich vrij kan bewegen.’

Financieel degelijk beleid blijft een belangrijk speerpunt voor de VVD. De partij wil bezuinigingen niet alleen aan organisaties en burgers opleggen, maar ook binnen het gemeentelijk apparaat zoeken naar financiele ruimte: ‘Daarom vragen wij het college om een structurele verlaging van de overhead binnen de organisatie van 2,5 miljoen euro.’

Dat bezuinigingen niet alleen maar negatief zijn laten de ontwikkelingen in de cultuursector zien: ‘De VVD dient een amendement in dat er toe moet leiden dat er door middel van bezuiniging op de culturele instellingen ook
een nieuwe situatie ontstaat waarin er voldoende middelen kunnen worden ingezet om de stedelijke economie aan te jagen. Dat past perfect in ons streven om Deventer ook de komende jaren tot een topstad te maken, waar het goed werken, wonen en ontspannen is.’