Kunstenlab goed voorbeeld van integratie kunst en economie

Bij de bezuinigingen op cultuur liggen voor de VVD de keuzes helder: instellingen zullen zoveel mogelijk de eigen broek moeten ophouden, met de gemeente alleen waar nodig in een faciliterende rol. Vicefractievoorzitter Daaf Ledeboer noemt het Kunstenlab als voorbeeld van hoe dat goed kan gaan: ‘De VVD verbindt cultuur stelselmatig met economische spin-off. Het Kunstenlab levert daar structureel en constructief een bijdrage aan. Wij willen er voor zorgen dat het zijn culturele en economische aanjaagfunctie in de stad kan blijven vervullen.’

Hij maakt zijn opmerkingen aan de vooravond van de behandeling van de jaarlijkse voorjaarsnota, waarin knopen worden doorgehakt over bezuinigingen in de culturele sector: ‘Veel culturele instellingen in Deventer halen al meer dan 50% van hun geld uit de markt. Zij geven wat de vvd betreft het goede voorbeeld. Het gaat ons om onafhankelijkheid en je eigen broek ophouden. Maar er is nog een aspect dat de VVD zeer waardeert. Voor ons valt onder de definitie van cultureel ondernemerschap ook het organiseren van verbanden die een instelling naar een hoger niveau tillen, maar ook de maatschappij laten meebloeien.’

Ledeboer noemt dit het verbindend vermogen: ‘Dat is vooral belangrijk voor de concurrentiekracht die we als stad nastreven. Het Kunstenlab is landelijk bekend om zijn projecten en exposities. In Overijssel is het daarbij een van de grote organiserende partijen op het gebied van onderzoek en experiment in de hedendaagse kunst. Bovendien is het een belangrijke intendant in de creatieve sector, waardoor veel kansen ontstaan op extra werkgelegenheid.’

Het Kunstenlab is volgens Ledeboer in staat om met relatief weinig geld prima prestaties te leveren, en genereert door intensieve samenwerking met het bedrijfsleven extra inkomsten: ‘Hierdoor is en blijft Deventer een aantrekkelijke vestigingsstad voormensen en bedrijven. De VVD ziet deze inventieve verbindende kracht als voorbeeld van het door ons nagestreefde goede cultureel ondernemerschap.’

Onder meer door bezuinigingen van het Rijk en het faillissement van Kunst en Cultuur Overijssel, hèt culturele kenniscentrum en promotienetwerk in de provincie, heeft vooral de beeldende kunst het moeilijk: ‘Het college in Deventer lijkt nu te kiezen voor meer theaters en legt de bezuinigingen hoofdzakelijk bij de beeldende kunst. De VVD heeft zorgen over deze keuze. Concreet zullen we ons bij de behandeling van de voorjaarsnota sterk maken voor minder bezuinigingen op het Kunstenlab.’