VVD: motie tegen strafbaarstelling illegaliteit zinloos en symboolpolitiek

De fractie van de VVD in de gemeenteraad van Deventer heeft tegen een motie gestemd waarin verzet wordt aangetekend tegen de voorgenomen strafbaarstelling van illegale vreemdelingen. ‘Dit is een zaak voor het Rijk en niet voor de gemeente’, zegt vicefractievoorzitter Daaf Ledeboer.

Een groot aantal personen verblijft illegaal in ons land. Illegaliteit kan leiden tot uitbuiting, criminaliteit en gedwongen prostitutie en moet keihard worden bestreden. Strafbaarstelling en een actief opsporings- en uitzettingsbeleid, waarbij de prioriteit moet liggen bij illegale, criminele vreemdelingen, zijn volgens de VVD daarvoor geëigende middelen.

Ledeboer noemt de motie goedkope symboolpolitiek: ‘Even laten zien dat je moreel deugt. Er is een probleem, dat willen we oplossen, maar dat doe je niet door het indienen van een gratuite motie voor de bühne, die geen enkel effect heeft. Wij kiezen liever voor oplossingen die echt zoden aan de dijk zetten.’