VVD blijft alert op gemeentefinanciën

De VVD staat voor een verantwoord financieel beleid. Woordvoerder Victor Miedendorp de Bie had dan ook grote bedenkingen bij een beleidsnota over het verlenen van garanties en het verstrekken van leningen door de gemeente: ‘Voor organisaties die voor honderd procent financieel afhankelijk zijn van de gemeente zou een uitzondering worden gemaakt. Alsof deze verbonden partijen geen financiële risico’s voor de gemeente kunnen opleveren.’

Na schriftelijke en mondelinge vragen kreeg de VVD de toezegging dat als het college deze partijen garanties verleent of geld leent, dit voornemen aan de raad zal worden voorgelegd. Die krijgt zo de gelegenheid om eventuele wensen of bedenkingen naar voren te brengen. De basisgedachte blijft daarbij: nee, tenzij.

De VVD is ook blij met de toevoeging dat het college jaarlijks de raad gaat informeren over de aanvragen voor garanties en geldleningen die het heeft afgewezen. ‘Nu aan onze bezwaren tegemoet is gekomen zullen wij voor de beleidsnota stemmen’, zegt een tevreden Miedendorp de Bie. ‘Als VVD hebben we de soliditeit van de gemeentelijke financiën weer wat steviger helpen verankeren.’