Schaf kapvergunning af

Zoals iedere gemeente kampt ook Deventer met een oerwoud aan regels. De VVD wil daar rigoureus in kappen, zodat de burger in veel meer gevallen zelf zijn leven kan bepalen. Het afschaffen van het bestaande systeem van kapvergunningen kan daar een bijdrage aan leveren.

Wie in de gemeente Deventer een boom wil  kappen heeft daar een vergunning voor nodig. Ieder jaar komen tweehonderd aanvragen binnen, een kwart daarvan is van de gemeente zelf. In de praktijk wordt niet meer dan twee procent daarvan geweigerd, een totaal van vier bomen. De gemeente wil nu het areaal vrij te kappen bomen verhogen en de legesverordening aanpassen, maar de VVD denkt verder: schaf het kapvergunningstelsel af en verruil het voor een
systeem waarmee we bijzondere bomen beschermen.

Dit kan omdat ongeveer drie jaar geleden een bomeninventarisatie is uitgevoerd door de gemeente en de Bomenstichting. Deze inventarisatie omvat 843 objecten en minder dan vijfduizend bomen. Criteria om op de lijst te komen zijn dezelfde als die gebruikt worden om een kapvergunning te weigeren. In de praktijk blijkt de inventarisatie al te werken als een toetsingsinstrument.

De VVD zou graag zien dat deze lijst openbaar wordt en door de Raad wordt vastgesteld. Mocht dit niet haalbaar blijken dan pleiten we voor het vergunningvrij kappen van bomen met minimaal vijftig centimeter omtrek op een hoogte van 1,3 meter, en het verder oprekken van de kavelgrote van particulieren naar vijfhonderd vierkante meter. Op die manier verminderen we de regeldruk en de lasten voor de burger, zonder in te leveren op de kwaliteit van leven.