Gemeenteraad kiest ondanks forse kritiek toch voor windmolens

Woensdagavond koos de gemeenteraad van Deventer voor een wijziging van het bestemmingsplan, die de bouw van twee windmolens mogelijk moet maken. De fractie van de VVD stemde tegen, maar steunde een motie van treurnis tegen de verantwoordelijke wethouder niet: “Wij spelen niet op de man, het gaat ons om de beste oplossing voor Deventer.”

Met het besluit komt een voorlopig einde aan een discussie die de afgelopen jaren de nodige ophef veroorzaakte, vooral doordat telkens nieuwe feiten naar buiten kwamen die de haalbaarheid van het plan in een nieuw licht zetten.

Vorig jaar lukte het de VVD nog wel om het aantal windmolens van drie naar twee terug te brengen. Woensdagavond werd niet alleen het licht op groen gezet voor de bouw daarvan, maar haalde een amendement van de VVD om ze in ieder geval vast te houden aan de beloofde maximale hoogte van 135 meter het niet. Dat lot was ook de door enkele oppositiepartijen ingediende motie van treurnis over de manier waarop de wethouder de communicatie rond het project had aangepakt beschoren. Ook de VVD stemde tegen, volgens woordvoerder Lars Wuijster omdat zijn partij niet op de man wil spelen, maar altijd zoekt naar de beste oplossing voor Deventer: “En dat zijn deze molens niet.”

De publieke tribune zat vol met tegenstanders uit verschillende delen van de gemeente en uit buurgemeente Lochem. Toen duidelijk werd dat een raadsmeerderheid de bouw van windmolens mogelijk wilde maken liepen de gemoederen zo hoog op, dat voorzitter Heidema de toehoorders enkele malen tot de orde moest roepen.

Enkele betrokken partijen hebben aangekondigd gerechtelijke stappen te willen ondernemen. De VVD zal dit uiteraard actief blijven volgen.