Korte politieke markt met mooi resultaat

Door een gedegen voorbereiding hadden de raadsfracties slechts één minuut nodig om het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan Thomassen en Drijver vast te stellen.

Thomassen en Drijver Verblifa stopte in 1997 met haar drukkerij, verffabriek, lakkerij en laboratorium aan de Oude Holterweg. Na een grote brand in 2003 zijn de gebouwen grotendeels gesloopt en heeft een grootschalige bodemsanering plaatsgevonden.

Tien jaar lang probeerde een projectontwikkelaar tevergeefs het terrein te ontwikkelen, totdat de woningcorporatie Rentree het in 2008 kocht en besloot om er tussen de 125 en 160 huizen te realiseren.

Omwonenden, die zich al jaren ergerden aan het braakliggende terrein, zijn blij met de plannen voor nieuwe woningen, een speeltuin en een wijkplein. Het betekent een kwaliteitsimpuls voor de gehele wijk Voorstad Oost.

Al in juni van 2011 had de Raad ingestemd met het Stedenbouwkundige Programma van Eisen en het concept bestemmingsplan. Vervolgens is het plan ter inzage gelegd. Hierop is één reactie gekomen van de veiligheidsregio, die liet weten geen zienswijzen te willen indienen.

Eén minuut

Het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan stonden afgelopen woensdag toch nog een keer op de agenda van de politieke markt. Bijzonder was dat voor de behandeling één minuut was ingepland. Die was dan ook pro forma en uitsluitend bedoeld om eventuele insprekers nog de gelegenheid te bieden om zienswijzen naar voren te brengen.

Toen dit niet het geval bleek is de vergadering direct gesloten. Diezelfde avond zijn beide plannen als hamerstuk op de agenda van de Raad geplaatst.

De VVD fractie is erg tevreden dat de bouw van de woningen nu eindelijk kan starten. ‘Ondanks de recessie is het goed dat Rentree blijft investeren in vernieuwing van het woningbestand, en op die manier ook haar steentje bijdraagt aan de werkgelegenheid in de bouwsector’, aldus woordvoerder Lars Wuijster.