VVD tevreden over beantwoording vragen diftar

Op 16 januari 2013 heeft de VVD fractie tijdens de raadsvergadering indringende vragen gesteld aan het gemeentebestuur over de stijging van de gemeentelijke lasten, zoals berekend door het COELO (Centrum Onderzoek Economie Lagere Overheden) van de Rijksuniversiteit Groningen.

Dit onderzoeksinstituut heeft aan de hand van kengetallen berekend dat de gemeentelijke lasten in Deventer 10% per jaar zullen stijgen. Een stijging die volledig toe te rekenen is aan het invoeren van diftar. De raad is bij de behandeling, een maand eerder, voorgespiegeld dat de lasten juist zouden afnemen bij het invoeren van diftar

Uit de beantwoording van onze vragen hierover tijden de raadsvergadering van 16 januari door de verantwoordelijk wethouder Jos Pierey, is het de fractie van de VVD duidelijk geworden dat de cijfers waarop het COELO zich heeft gebaseerd, niet gefundeerd zijn op harde lokale informatie, maar op niet geverifieerde aannames.

De VVD zal scherp blijven waken voor een toename van de gemeentelijke lasten. Maar dat diftar sterk toegenomen kosten zou opleveren voor de burger, is aan de hand van deze cijfers op dit moment een voorbarige conclusie.