VVD verbijsterd over extreme stijging lasten burger, stelt vragen

Verschillende media melden dat de gemeentelijke lasten het hardst stijgen in Deventer. De stijging van tien procent, ruim boven het landelijke gemiddelde van Nederland, komt grotendeels door de invoering van Diftar. VVD-woordvoerder Carmen Hunger noemt de stijging onacceptabel en stelt het college met spoed vragen.

Hunger wil allereerst weten hoe het komt dat de lasten in Deventer zo hard stijgen, en of het klopt dat de invoering van Diftar hier debet aan is: “De invoering van Diftar, zo was ons voorgespiegeld, zou juist moeten leiden tot een daling van lasten voor de burger. Minder aanbod van afval moest leiden
tot lagere kosten. Uit deze cijfers blijkt het tegenovergestelde. Wij willen weten hoe dat zit.”

Het college zal er volgens Hunger alles aan moeten doen om ervoor te zorgen dat de gemeentelijke lasten niet omhoog, maar juist omlaag gaan: “Juist in deze tijden is het onverantwoord dat de burger in Deventer zoveel extra moet gaan betalen. Het college zal aan moeten geven hoe het dit gaat voorkomen.”