Windenergie kost Deventer steeds meer geld, VVD blijft zich verzetten

Het plan om twee windmolens te plaatsen langs de A1 bij Epse gaat de inwoners van Deventer minimaal € 126.133,- kosten. Mocht plaatsing niet doorgaan, dan loopt het bedrag op tot tenminste € 328.633,-. De VVD was tegen en blijft tegen, zegt woordvoerder Lars Wuijster.

Al in oktober 2012 stelde de VVD samen met Deventer Belang vragen over de kosten van het plaatsen van de windmolens langs de A1. Het antwoord van het college was toen dat die minimaal € 125.000,- zouden gaan bedragen.
De antwoorden waren onbevredigend voor een ruime meerderheid in de Raad, die het college normaals vroeg om de werkelijke kosten en opbrengsten in kaart te brengen. Nu dat is gebeurd, blijkt dat een belangrijk deel van de kosten niet verhaald kan worden op de exploitant, met wie overigens nog geen overeenstemming is bereikt, en dat de uitgaven waarschijnlijk nog verder zullen toenemen.

Ongelukkig
De Raad besluit eind februari over het bestemmingsplan, voorafgaande hieraan kan iedereen zijn zienswijzen bekend maken. Naar verwachting zullen vele betrokkenen dat doen. De maatschappelijke weerstand tegen de windmolens neemt steeds verder toe, en er bereiken de VVD- fractie veel bezorgde geluiden van bedrijven, inwoners van het Bramelt en Epse en andere belanghebbenden.  Het gaat dan onder meer over de hoogte van de molens. De gemeenteraad heeft vastgelegd dat de tiphoogte de 135 meter niet mag overschrijden. In het voorliggende bestemmingsplan is nu toch een mogelijkheid opgenomen om hogere molens te plaatsen. Wuijster zal dit namens de VVD tijdens de behandeling van het bestemmingsplan aan de orde stellen.

De VVD heeft tal van inhoudelijke en procedurele bezwaren tegen de plaatsing van deze windmolens, maar is ook ongelukkig met het feit dat er gemeenschapsgeld aan wordt besteed. Een gemeente is immers geen energiebedrijf, vindt Wuijster. Deventer moet bovendien stevig de broekriem aanhalen: "De brandweerpost in Colmschate is gesneuveld zodat een halve ton kon worden bezuinigd; dan is het vreemd dat voor dit slecht onderbouwde plan een veelvoud van dat bedrag wordt uitgegeven."

De VVD-fractie is voor duurzaamheid en niet tegen windmolens. We steunen veel initiatieven die zorgen voor een hoger milieu- en sociaal rendement en lagere lasten. De windmolens langs de A1 leveren geen significante bijdrage aan verduurzaming van de gemeente, maar vormen wel een groot risico op voor de houdbaarheid van de gemeentelijke financië: "De VVD was dan ook tegen, en blijft tegen."