Waarom niet eerder debat over container bij Lebuïnus?

VVD-fractielid Lars Wuijster vroeg zich bij de vorige raadsvergadering af waarom het college niet eerder met de raad in debat is gegaan over het plaatsen van een ondergrondse afvalcontainer bij de Lebuïnus.

Het debat over de container vond plaats omdat dit voorstel afweek ten opzichte van een eerder vastgesteld beeldkwaliteitsplan. Daarin staat dat monumenten gevrijwaard moeten blijven van 'straatmeubilair'. Een ondergrondse container die eerder op deze plek stond is verwijderd vanwege dit punt, en vanwege de overlast: ‘Nu gaan we er “tijdelijk”' toch weer een plaatsen. Die haast komt doordat op 1 januari diftar ingevoerd moet zijn. Er is geen tijd meer, en dus is het een keuze tegen wil en dank.’

‘Dat diftar wordt ingevoerd weten we al een tijd’ zegt Wuijster. ‘Er was best ruimte geweest om dit eerder met de raad te bespreken. Het wekt de schijn dat er achteraf toestemming gevraagd wordt terwijl de aanleg al bijna afgerond is. Een verkeerde volgorde der dingen.’

Als het nieuwe stadskantoor af is wordt de container naar zijn definitieve lokatie verplaatst. De hele raad kon zich daar, zij het met de nodige kritiek, in vinden. Volgens Wuijster verdient het proces echter geen schoonheidsprijs.