VVD ziet niets in gratis parkeren voor elektrische auto

VVD-fractievoorzitter Tjapko Poppens ziet niets in plannen om elektrische auto’s gratis in de binnenstad te laten parkeren.

‘Allereerst’, zegt Poppens, ‘is het instrument van parkeerbelasting bedoeld om de schaarse ruimte in een binnenstad te beprijzen, en niet om allerlei politieke wensen voor specifieke doelgroepen te honoreren. Immers, of een auto nu elektrisch rijdt of niet, je neemt nog steeds een parkeerplek in. Het zou pas echt duurzaam zijn als we het fietsgebruik, al of niet elektrisch, stimuleren, en niet het gebruik van de auto, ook als die elektrisch is.’

‘Daarnaast zijn de wetenschappers het er nog niet over eens of het totale gebruik van elektrische auto's, inclusief de productie van de accu en de uitstoot van elektriciteitscentrales, duurzamer is dan de modernste benzine- of dieselmotoren, die 1 op 20 rijden of nog zuiniger zijn.’

‘Last but not least is er geen enkele relatie aangetoond tussen het verstrekken van "gratis" vergunningen en een toename van de aanschaf van elektrische auto's. Terwijl de rest van de vergunninghouders wel zou worden opgezadeld met hogere tarieven, want de "gratis" vergunningen moeten we toch op de een of andere manier financieren, wil je geen gat in de gemeentelijke parkeerbegroting slaan.’