‘Allereerst’, zegt Poppens, ‘is het instrument van parkeerbelasting
bedoeld om de schaarse ruimte in een binnenstad te beprijzen, en niet om
allerlei politieke wensen voor specifieke doelgroepen te honoreren.
Immers, of een auto nu elektrisch rijdt of niet, je neemt nog steeds een
parkeerplek in. Het zou pas echt duurzaam zijn als we het fietsgebruik,
al of niet elektrisch, stimuleren, en niet het gebruik van de auto, ook
als die elektrisch is.’
‘Daarnaast zijn de wetenschappers het er
nog niet over eens of het totale gebruik van elektrische auto's,
inclusief de productie van de accu en de uitstoot van
elektriciteitscentrales, duurzamer is dan de modernste benzine- of
dieselmotoren, die 1 op 20 rijden of nog zuiniger zijn.’
‘Last
but not least is er geen enkele relatie aangetoond tussen het
verstrekken van "gratis" vergunningen en een toename van de aanschaf van
elektrische auto's. Terwijl de rest van de vergunninghouders wel zou
worden opgezadeld met hogere tarieven, want de "gratis" vergunningen
moeten we toch op de een of andere manier financieren, wil je geen gat
in de gemeentelijke parkeerbegroting slaan.’
VVD ziet niets in gratis parkeren voor elektrische auto
VVD-fractievoorzitter Tjapko Poppens ziet niets in plannen om elektrische auto’s gratis in de binnenstad te laten parkeren.