Lobby tegen Bathmense spoorboog blijft

Deventer vervoerswethouder Marco Swart blijft bij Tweede Kamerleden lobbyen om de plannen voor toename van het goederenvervoer door het oosten en de mogelijke spoorboog bij Bathmen van tafel te krijgen.

Belangenvereniging RONA reageerde afgelopen week teleurgesteld dat er niets over het oostelijke goederenvervoer in het regeerakkoord tussen PvdA en VVD staat. ,,Dat was ook niet te verwachten’’, zegt Swart. ,,Dat heb ik meteen al gezegd. We blijven ondertussen lobbyen bij leden van de Tweede Kamer en ze in ieder geval wijzen op de onderzoeken met cijfers.’’

In de recente onderzoeken wordt gewezen op alternatieven en blijkt ook het nut en noodzaak van de bouw van een spoorboog bij Bathmen niet. Op de politieke avond van de Belangenvereniging Bathmen (BVB), eind augustus, concludeerden de daar aanwezige politici dat ook al. Onder meer Roos Vermeij (PvdA) en Johan Houwers (VVD) gaven aan tegen de spoorboog en toename van het oostelijke goederenvervoer te zijn. Zij gaven aan namens hun fractie te spreken. Beide volksvertegenwoordigers maken nu deel uit van de Tweede Kamer.

Gemeente Deventer is ook de spil in het geluidsonderzoek langs het oostelijke spoor. Gemeenten, waterschappen en de provincies Gelderland en Overijssel trekken als landsdeel Oost samen op om geluidshinder langs het spoor te onderzoeken.

Wethouder Marco Swart nam na een gesprek met BVB daartoe het initiatief. Landsdeel Oost gaat daarmee in tegen minister Schultz, die onderzoeken niet nodig vindt om te constateren dat het met de geluidsoverlast langs het spoor nu en in de toekomst wel meevalt. Schultz heeft wederom goederenvervoer in haar portefeuille.

Bron: De Stentor 12-11-2012.