VVD wil werkelijke kosten windmolens weten

Afgelopen vrijdag en zaterdag stonden in de Stentor artikelen met als koppen ‘Turbines kosten gemeente wel geld’ en ‘Windmolens staan er in 2015’.

De strekking was dat € 125.000 van de kosten die gemaakt zijn voor onder andere het opstellen van een bestemmingsplan niet verhaald kunnen worden op de exploitant. Dit verbaast VVD-fractielid Lars Wuijster zeer, vooral omdat het college diverse keren expliciet heeft aangegeven dat de plannen de gemeente geen geld gaan kosten. Hij heeft het college om uitleg gevraagd.

‘Op vragen van de VVD-fractie heeft het college klip en klaar gezegd dat het bouwen van twee windmolens de gemeente geen geld gaat kosten’, zegt Wuijster. ‘Het college antwoordde op directe vragen uit de raad dat alle kosten verhaald zullen worden op de exploitant. In een recente raadsmededeling werd aangegeven dat anderhalve ton niet gedekt is, en dat de dekking gehaald werd uit het programma duurzaamheid. De exploitant zou deze kosten terugbetalen, waarna het geld weer zou kunnen worden besteed waar het oorspronkelijk voor bedoeld was. Het is merkwaardig dat we in de krant moeten lezen dat de gemeente wel degelijk opdraait voor in ieder geval een deel van de kosten.’

Samen met Bert Kleine Schaars van Deventer Belang heeft Wuijster een aantal vragen gesteld over deze kwestie. ‘Als we er van uitgaan dat de feiten in de berichtgeving kloppen’, zegt hij daarover, ‘dan wil ik nu weten hoeveel geld de geplande aanleg van de windmolens de gemeente heeft gekost en nog gaat kosten. Het college zal ook moeten uitleggen waarom ineens niet meer alle kosten kunnen worden verhaald op de exploitant, terwijl dat volgens datzelfde college tot op heden juist wel kon.’