Goederenvervoer: geluidsmeting aan spoor

Gemeenten, provincies en waterschappen trekken samen op. Bewoners langs het spoor vrezen grote overlast, maar vinden in Den Haag geen gehoor. De Deventer wethouder Marco Swart zegde in juni de Belangenvereniging Bathmen toe om zich in te zetten voor de meting.

Deventer neemt nu ook het voortouw, gesteund door onder meer gemeenten Holten-Rijssen, Zutphen, en Lochem. Waarschijnlijk kan nog dit jaar met de metingen langs het oostelijk spoor gestart worden.

Gemeente Borne laat door bureau Geluidsnet al langdurige geluidsmetingen uitvoeren. Borne is daardoor niet bij het gezamenlijke project betrokken maar adviseert wel.


GOEDERENVERVOER PER SPOOR IN REGEERAKKOORD REGELEN
Het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking Betuwelijn (RONA) verzoekt de informateurs Henk Kamp (VVD) en Wouter Bos (PvdA) per brief om het goederenvervoer per spoor in Oost-Nederland mee te nemen in de onderhandelingen over een nieuw regeerakkoord. Eerder deze week stuurde de gemeente Rheden een soortgelijk verzoek naar de informateurs.

Het RONA, dat spreekt namens bewoners langs de IJssellijn, Twentelijn en Twentekanaallijn, stelt in de brief dat de voorgenomen intensivering van het goederenvervoer in Oost-Nederland ‘heroverwogen’ moet worden omdat ‘de 67.000 mensen die binnen tweehonderd meter van het spoor wonen ernstig worden bedreigd op het gebied van leefbaarheid en externe veiligheid’. Ook dreigt volgens het RONA ‘waardedaling van onroerend goed’.

Het RONA stelt bij monde van voorzitter Johan Laman Trip uit Bathmen dat er alternatieven zijn voor een noordelijke aftakking van de Betuweroute: de capaciteit van het Betuwespoor wordt niet volledig benut. RONA verwacht dat de vraag naar goederenvervoer met 20 procent zal dalen. Verder oppert het RONA dat de totale operatie meer gaat kosten dan tot nu toe is begroot.

Bron: De Stentor,04-10-2012