Opvallend was haar uitspraak dat uit de onderzoeken van het afgelopen jaar de slotsom valt te trekken dat de groei van het goederenvervoer door Oost-Nederland flink lager uit kan vallen dan eerder gedacht. Voor Oost-Nederland is mooi dat de eerdere kritiek op dit punt kan opleveren dat overlast minder groeit en bruuske ingrepen in het landschap vermeden kunnen worden. Maar er is nog volop reden om actief te blijven. De Tweede Kamer heeft ook dankzij Charlie Aptroot (VVD) gevraagd om onderzoek naar alternatieven voor het goederenvervoer. De rapporten die de afgelopen dagen nog snel aan de Kamer zijn aangeboden lijken niet erg grondig. De provincies Gelderland en Overijssel en Gelderland en de gemeenten aan het spoor willen hierover graag het gesprek met de Kamer aangaan.
Omdat de Tweede Kamer het goederenvervoer door Oost-Nederland intussen controversieel had verklaard, was het eerder geplande bestuurlijk overleg niet meer mogelijk. Daarvoor is immers van belang dat de minister stellige uitspraken kan doen. Maar de minister wilde toch haar belofte nakomen om zelf Oost-Nederland te bezoeken. Van Elst tot Oldenzaal is een heel eind, met tal van plaatsen waar zichtbaar wordt welke problemen toename van het goederenvervoer zou veroorzaken. Dit was onmogelijk in één dag te persen, het werkbezoek bestond daarom uit een selectie. Maar uiteraard mocht Bathmen in die selectie niet ontbreken.
De Belangenvereniging Bathmen presenteerde op boerderij Haarman aan de Looweg nog eens helder en indringend de argumenten tegen het aanleggen van spoorbogen rondom Bathmen. Een speciale opstelling met hoogwerkers maakte zichtbaar hoe de hoge spoorboog het landschap zou bederven. Te meer navrant omdat Haarman binnen het beleid van provincie en gemeente zich juist berkingen moet getroosten om dat landschap te beschermen.
Het was duidelijk dat de argumenten indruk maakten. Provincies en gemeenten blijven verder werken om ervoor te zorgen dat die ook tot resultaten gaat leiden.