Fractie Actueel - 4 juni 2012

Bestemmingsplan Buitengebied besluitrijp Ruimte voor de brede school Voorbereidingen Voorjaarsnota Afscheid fractievoorzitter ChristenUnie

Bestemmingsplan Buitengebied besluitrijp

Aankomende woensdag neemt de Raad naar verwachting een besluit over het nieuwe bestemmingsplan voor het buitengebied. VVD-fractieleden Daaf Ledeboer en Lars Wuijster hebben dit omvangrijke plan behandeld. Ledeboer: ‘De afgelopen weken zijn bijna alle plooien en plooitjes in het plan glad gestreken. Ik denk dat we door deze lange aanloop nagenoeg aan alle wensen, eisen en bedenkingen hebben voldaan. Voor ons ligt een goed plan, dat ruimte biedt aan ondernemers en nieuwe activiteiten op het platteland, zonder de unieke landschappelijke kwaliteit van ons buitengebied aan te tasten.’

Ruimte voor de brede school

Afgelopen woensdag wisselden raadsleden gedachten over de nieuwe beleidsvisie voor brede scholen. VVD-woordvoerder Roderic Rosenkamp spreekt van een heldere visie:  ‘Echter, in dit nieuwe plan is de keuzevrijheid van scholen om zelf te beslissen met wie er wordt samengewerkt in de brede school niet vastgelegd. Ik vind het belangrijk dat een school zelf met de buurt, verenigingen en kleinschalige initiatieven samenwerkt, en niet automatisch terecht moet bij de grote partners van de gemeente. Gelukkig buigt de wethouder zich hier nog over, want het zou gezien alle goede ervaringen de afgelopen jaren enorm zonde zijn om de vrijheid van de school te beperken.

Voorbereidingen Voorjaarsnota

Op woensdag 20 juni behandelt de Raad de voorjaarsnota 2012. De fractie bereidt zich traditioneel tijdens een fractiedag voor op de koers die wordt ingezet. Fractievoorzitter Tjapko Poppens: ‘We worden weer geconfronteerd met bezuinigingen. Gelukkig leiden die niet tot lastenverhogingen, maar wordt er extra bezuinigd binnen de gemeentelijke organisatie. Lastig dit jaar is dat er van nieuwe beleid in principe geen sprake kan zijn. Dit verplicht ons nog creatiever om te gaan met budgetten en zeer scherp te waken voor al dan niet verkapte lastenverzwaringen. 20 juni belooft hoe dan ook een belangrijke avond te worden.’

Afscheid fractievoorzitter ChristenUnie

Deze week maakte fractievoorzitter Wim de Jong van de ChristenUnie bekend zich deze zomer terug te trekken uit de gemeentelijke politiek. Sinds 1999 is Wim de Jong al lid van de Raad. Na Jan Oggel (CDA) en Elizabeth Mook (SP) is de Jong het derde ervaren raadslid dat vroegtijdig stopt. Henrike Nijman zal hem opvolgen. De VVD fractie wenst hen beiden veel succes, geluk en wijsheid toe.