VVD over Scharlaken Koord: College moet naar de raad luisteren

Vanwege de matige resultaten vroeg een ruime meerderheid van de gemeenteraad het college vorig jaar om alternatieven voor het Uitstapprogramma Prostituees van hulpverlener Scharlaken Koord. Tot haar verbijstering ontdekte VVD-raadslid Hennie Eltink dat het college toch met deze partij door wil.

Hennie Eltink heeft het college om opheldering gevraagd, samen met de SP, de PvdA, GroenLinks en Gemeentebelang. Eltink noemt het voorbarig dat het college al heeft aangegeven verder te zullen gaan met Scharlaken Koord, nog voordat de raad erover heeft gesproken: ‘In een persbericht staat dat uit een evaluatierapport blijkt, dat het uitstapprogramma goed functioneert. Dat kan niet hetzelfde rapport zijn waarover de raad beschikt.

‘We hebben het college vorig jaar gevraagd om voor 1 april 2012 met alternatieven te komen’, zegt Eltink. ‘Die hebben we niet gekregen. We hebben geen idee wat het college heeft gedaan om alternatieven te vinden, en of men met andere hulpverleners heeft gesproken. Wel kregen we vorige week te horen dat het college verder wil met Scharlaken Koord.’

Volgens Eltink gaat het college uit van onjuiste aannames: ‘Eind 2011 zou Scharlaken Koord nog 20 dames in traject hebben. Dat is in tegenspraak met het evaluatierapport van Partners+Pröpper van midden oktober 2011. Daarin wordt vermeld dat 9 van de 27 vrouwen zich hebben aangemeld voor het uitstapprogramma. Op dat moment werden nog zes vrouwen begeleid. We willen van het college horen hoe zij tot een aantal van 20 vrouwen komt.’

Een belangrijk onderdeel van het uitstapprogramma is de begeleiding naar ander werk, waarvoor werd samengewerkt met Randstad. Omdat het college nu kiest voor een minimale voortzetting door Scharlaken Koord, komt een einde aan die samenwerking. Lokale partijen moeten de vrouwen nu aan werk gaan helpen: ‘Het is onduidelijk hoe dat in zijn werk zal gaan. Ik vraag me bovendien af, waarom niet eerder voor die weg is gekozen. De samenwerking met Randstad kostte € 135.000 en leverde slechts één baan op. We weten niet wat Scharlaken Koord in de nieuwe situatie wel en niet zou moeten gaan doen’, zegt Eltink, ‘en welke concrete resultaten het college hiervan verwacht’.
Ook ontbreekt een financiële onderbouwing voor de € 76.000 die het college nu in de begroting heeft gezet.

Slechte resultaten, niet voldoen aan de duidelijke opdracht van de raad om alternatieven aan te dragen, en voortzetting van de samenwerking met Scharlaken Koord: Eltink vindt het ‘onbegrijpelijk en onacceptabel.’