Verbolgenheid over verplaatsen JOP Oostriklaan

De fracties van VVD, PvdA, GroenLinks, Gemeentebelang, D66, CDA en SP zijn ontstemd over de werkwijze van het college rond de aanpassingen bij de jongerenontmoetingsplaats (JOP) aan de Oostriklaan in Colmschate.

Ondanks een duidelijke en massale oproep van de fracties in de politieke markt (PMD) om op een andere manier tot een oplossing met bewoners en jongeren te komen, heeft het college amper twee dagen na de bespreking de plek toch laten aanpassen en enkele meters laten verplaatsen.

Het overgrote merendeel van de partijen gaf in de afgelopen politieke markt aan dat behoud van de plek aan de Oostriklaan zinloos is, gezien de weerstand bij zowel bewoners als jongeren. Zij wilden daarom geen aanpassingen en evenmin een verplaatsing met enkele meters. Zij vroegen wel om alternatieven voor jongeren in de wijk, met een einddatum van 1 januari. In de PMD is daarnaast gevraagd om voorlopig geen onomkeerbare stappen te nemen.

In de afgelopen 2,5 jaar heeft de JOP illegaal aan de Oostriklaan gestaan. Het college heeft er nu voor gekozen om de plek zodanig aan te passen, dat deze nu wel juridisch door de beugel kan. De fracties werden vrijdag jongstleden verrast door de snelheid waarmee de aanpassingen werden aangebracht, amper twee dagen na het debat in de politieke markt. Ze willen opheldering van het college over de wijze waarop het heeft gehandeld, ondanks de duidelijke wens van de overgrote meerderheid om het anders aan te pakken. In een raadsvergadering eind mei komen zij terug op dit onderwerp. Daaraan voorafgaand hebben ze een aantal vragen aan het college gesteld.