Standpunt plan Stadhuiskwartier

Standpunt plan Stadhuiskwartier, uitgesproken op 21 maart 2012.

Wat fijn om in deze stad te wonen en raadslid te zijn. Deventer aan de IJssel.

De betrokkenheid van de Deventenaren bij de binnenstad is groot. Gelukkig maar. Het is jammer te constateren dat het onvoldoende is gelukt om iedereen met enthousiasme achter dit plan te krijgen. De vele vragen over nut en noodzaak van dit plan kan ik mij goed voorstellen. Veel van deze vragen uiten zich in zorgen: Over de financiën, over de risico’s die bij zo’n groot project horen en over de wenselijkheid juist in deze tijd, waarin iedereen de broekriem moet aanhalen. Mijn partij, de VVD, deelt een aantal van deze zorgen. En toch vinden wij dit plan een aanwinst voor de stad. En ik zal u aangeven waarom.

De lijn uit 2004 was helder. De gemeenteraad heeft toen in de visie Binnenstad de noodzaak uitgesproken om het gebied rond het Grote Kerkhof te versterken. Met een al jaren leegstaande  schouwburg en verouderde, grotendeels leegstaande kantoren is dit gebied niet bepaald een visitekaartje. En tegelijk is dit eeuwenoude bestuurscentrum een moeilijk gebied om te ontwikkelen. Een nieuw stadskantoor past bij de eeuwenoude functie van dit gebied en geeft een kwaliteitsimpuls. Het moet een sober, doelmatig en duurzaam gebouw zijn, maar wel met een aansprekende architectuur die aansluit bij de historische bebouwing. De VVD vindt dat Neutelings Riedijk daarin is geslaagd.

Natuurlijk moet je de financiën goed regelen. Om te zorgen dat de kosten vanwege nieuwbouw niet stijgen, is op initiatief van de VVD door de raad bepaald dat de huidige jaarlijkse kosten voor gemeentelijke huisvesting ook na de nieuwbouw het plafond is. Dit budget is iets verlaagd naar 8,1 mln euro all-in (afschrijving, rentelasten en overige exploitatielasten).

Dit is een groot project waar ook risico’s bij horen. De laatste jaren heeft de gemeente laten zien dat het inmiddels wel lukt om miljoenenprojecten als de verdubbeling van de  Siemelinksweg, de recente verbouwing van de Schouwburg en de fietsbrug over de N348 binnen budget af te ronden. De professionals van het projectbureau Stadhuiskwartier weten dat de lat hoog ligt. Belangrijk dat de raad en de Deventer bevolking ook regelmatig wordt betrokken bij de voortgang van dit belangrijke project.

Het lijkt vreemd als je leegstand in de stad hebt en je gaat toch een nieuw stadskantoor bouwen. Tenzij je ook meters uit de markt haalt. Er wordt 13.000m2 nieuw gebouwd. Tegelijkertijd wordt er verouderde kantoorruimte gesloopt of teruggegeven aan de stad. Het Burseplein met 5000 m2 en de oude Schouwburg met ruim 2000 m2. Totaal dus 7000 m2 sloop. Ook wordt 3000m2 gemeentelijke kantoorruimte in de Assenstraat en de Polstraat terug gegeven aan de stad voor een andere bestemming. Alles opgeteld is dus de netto uitbreiding 30%. En dan heb je dit deel van de stad mooi opgeknapt, meer activiteiten in de Polstraat en Assenstraat en een eigentijdse, duurzame huisvesting van de gemeentelijke medewerkers met lage energielasten.

Belangrijk voor de VVD is dat de bouw van een nieuw stadskantoor wordt aangegrepen om een maximaal aantal parkeerplaatsen te maken in de ondergrondse parkeergarage. Wij vinden verder dat duurzaamheid goed is verwerkt in het ontwerp. Ook in de gekozen aanbestedingsvorm kunnen we ons vinden, we weten dat de Rijksgebouwendienst veel ervaring heeft op dit vlak. Een drietal punten vraagt mijn partij nog aandacht voor:

-  De plannen rondom het fietsparkeren voor bezoekers moeten nog beter worden uitgewerkt. Het weinige aantal plekken en de nabijheid van de winkelstraten leidt ongetwijfeld tot uitpuilende fietsenrekken.

-  Motie Red de Adelaar gaat over meer aandacht van het Deventer Stadswapen, de gekroonde adelaar, in de vormgeving van het nieuwe stadskantoor. Een stoere adelaar past immers veel beter bij onze stad, dan een voorzichtige Vrouwe Prudentia.

-   Met de motie ‘Vrijkomende panden’ willen we streven naar een kwalitatief goede invulling van de gemeentelijke gebouwen in de Polstraat en Assenstraat. Geen rommelige verkamering van panden of sluimerende kantoorgebouwen, maar mooie appartementen en woonhuizen, unieke bedrijfspanden voor enthousiaste ondernemers en panden die een belangrijke maatschappelijke functie gaan vervullen.