Buitengebied: Liberale bestemming (bijna) bereikt...

Ruim zes jaar geleden hebben de gemeenten Raalte, Olst-Wijhe en Deventer de intentie uitgesproken om gezamenlijk hun bestemmingsplannen voor het buitengebied te gaan herzien.

Op 28 maart zal de gemeenteraad van Deventer een besluit nemen. VVD-fractielid Lars Wuijster roept belangengroepen en particulieren op om met tips en suggesties te komen.

‘In 2006 is begonnen om bestaande plannen en visies op landbouwontwikkelingsgebieden en landschapsontwikkeling te vertalen naar het nieuwe bestemmingsplan buitengebied Salland’, zegt Wuijster. ‘In 2009 en 2010 bevonden zich in het plangebied ruim 1.400 bedrijfslocaties. Eind 2009 zijn in een integrale milieustudie (PlanMER) verschillende ontwikkelingsmogelijkheden voor landbouwbedrijven afgewogen. De reden voor het opstellen van deze MER was de aanwezigheid van intensieve veehouderijen in de nabijheid van Natura-2000 gebieden. Voor Deventer omvat het plan het gehele buitengebied van de gemeente, met uitzondering van de dorpskernen van Diepenveen, Bathmen, Loo, Okkenbroek en Lettele.’

‘Op 28 juni 2011 heeft het college ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan, nadat het zes weken ter inzage had gelegen. In deze periode zijn 189 zienswijzen ingediend, waarvan er 184 behandeld zijn. Bezwaren hebben onder andere betrekking op de grootte van het bouwvlak, woningsplitsingen, ontbrekende wegen, archeologie, en de bescherming landgoederen en karakteristieke panden. Van de 184 behandelde zienswijzen zijn er 85 geheel gehonoreerd en 39 gedeeltelijk.’

De VVD is tevreden met het proces en de inhoud van dit bestemmingsplan, zegt Wuijster: ‘Het biedt meer ruimte aan mensen die hun brood willen verdienen, en zorgt ervoor dat het buitengebied leefbaar blijft. Het maakt dan niet meer uit of je in Olst-Wijhe, Raalte of Deventer woont. Gelijke monniken, gelijke kappen’.

Belanghebbenden kunnen op 29 februari en 1 maart voor de laatste keer inspreken in hoorzittingen. De eerste is bedoeld voor belangengroepen, de tweede voor particulieren: ‘Tips en suggesties horen we graag, zodat we die kunnen betrekken in onze uiteindelijke beslissing op 28 maart.’