Samenwerking DRTV een bieb toch geen goed idee?

Vorig jaar kreeg de gemeenteraad een plan gepresenteerd, waarin DRTV en de nieuwe openbare bibliotheek zouden gaan samenwerken in een Mediacentrum. Het plan leverde zo meer geld op en betere programma's, terwijl het grootste deel van het budget was gedekt. ‘We waren dan ook nogal verbaasd, toen deze week ineens de mededeling kwam dat het feest niet doorgaat’, zegt VVD-raadslid Lars Wuijster, die aan het college vragen heeft gesteld over de kwestie.

Het leek het ei van Columbus: het in zwaar weer verkerende DRTV zou zich in het nieuwe mediacentrum gaan heruitvinden. ‘Een deel van de apparatuur en het personeel zou in het centrum worden ingebracht’, zegt Wuijster, ‘zodat de organisatie niet alleen financieel lucht kreeg, maar zich samen met partners kon gaan toeleggen op de kerntaken: het berichten over wat in de gemeente speelt.’

Wuijster kon zich destijds vinden in die opzet: ‘Bibliotheek en DRTV wisten ons er van te overtuigen dat dit de beste oplossing was. Dat de samenwerking nu is afgeblazen viel ons rauw op het dak. DRTV was de afgelopen jaren een zorgenkindje, maar deed het juist iets steeds beter. De wethouder mag ons nu gaan vertellen, wat de gevolgen van deze manoeuvre zijn, niet alleen voor de omroep, maar ook voorde bibliotheek. Duidelijk is in ieder geval dat de begroting van DRTV, die op de plannen was gebaseerd, in de prullenbak kan, maar we willen ook weten wat er met de al uitgekeerde subsidie is gebeurd en gaat gebeuren. Dat geld werd verstrekt met de afspraak dat er prestaties tegenover stonden, we zijn benieuwd of en hoe die gerealiseerd worden. We kunnen ons verder voorstellen dat dit ook consequenties heeft voor in de toekomst toe te kennen subsidiegelden.’