Handjeklap ten koste van Deventer

© Carmen Hunger

Ondanks verzet van de VVD is in Deventer enkele jaren gelden Diftar ingevoerd, een complex systeem van afvalinzameling dat nog steeds niet optimaal functioneert. De gemeenteraad heeft inmiddels het vervolgplan behandeld. Coalitiebelangen jagen de Deventenaar straks op kosten.

Twee elementen in het vervolgplan borduren voort op voorstellen die de VVD eerder al deed. Boeken, elektra, speelgoed en textiel kunnen voortaan worden ingeleverd in een Best-tas. Drankverpakkingen, plastic en metaal mogen samen in één container. Wel zo logisch, nu we weten dat Circulus ze na inzameling toch weer op een grote hoop gooit.

Een ronduit slecht idee is het terugbrengen van de hoeveelheid grof vuil die gratis mag worden weggebracht. Nu is dat 300 kilo per huishouden per jaar, straks nog maar 50 kilo. Iedereen die wel eens een zolder of schuur heeft opgeruimd, of een verbouwing aan zijn huis heeft uitgevoerd, snapt dat niemand daarmee uit de voeten kan. Het college wil dat de Deventenaar voor iedere extra kilo fors gaat bijbetalen. Dat zal onvermijdelijk tot nog meer illegale dumping en zwerfafval leiden.

Als VVD wilden we dat niet laten gebeuren. Het bleek dat drie van de vier coalitiepartijen en met ons eens waren. Het gezond verstand leek te gaan zegevieren. Tot de partijen op de valreep hun steun introkken. Zonder opgaaf van reden, maar die laat zich raden. Alle coalitiepartijen dienden vervolgens een eigen amendement in, een slap aftreksel van het origineel. De coalitie heeft daarmee eens te meer laten zien dat het alleen maar gaat om zelf in het zadel blijven door middel van handjeklap in de achterkamertjes. Wat goed is voor Deventer komt op de tweede plaats.