VVD en ChristenUnie vragen college openheid over uit de hand lopende projecten

Uit gegevens die onlangs naar de gemeenteraad zijn gestuurd, blijkt dat een aantal gemeentelijke projecten op het gebied van ICT langer duurt dan was afgesproken. Ook lopen in een aantal gevallen de kosten uit de hand. De fracties van ChristenUnie en VVD willen nu het naadje van de kous weten.

De Deventer raadsleden Arie de Niet (ChristenUnie) en Lars Wuijster (VVD) hebben daarom een debat aangevraagd.

Uit een overzicht dat onlangs aan de auditcommissie is gepresenteerd blijkt dat een aantal grote ICT-projecten langer duurt en meer geld kost.

De Niet en Wuijster willen weten wanneer de problemen bij het college bekend waren en wat er sindsdien is gedaan om de beheersing van de projecten te verbeteren. Arie de Niet: ‘Uit navraag blijkt wij als gemeenteraad niet duidelijk zijn geïnformeerd over de tegenvallers. Ik wil van het college weten waarom dat niet is gebeurd en hoe het dat vanaf nu anders en beter gaat doen.’

ICT is een onmisbaar onderdeel van ons leven geworden. Dat geldt ook voor de gemeente. Het is een belangrijke schakel in de dienstverlening aan inwoners en bedrijven. Lars Wuijster: ‘Als een ICT-project spaak loopt kunnen de gevolgen groot zijn, financieel,  maar zeker ook voor de dienstverlening aan onze inwoners. Een goede beheersing van deze projecten is daarom van groot belang.’

Alle complexe projecten kunnen in zwaar weer komen. ‘Dat is geen schande’ zegt De Niet. ‘Maar ik wil er dan wel op kunnen vertrouwen dat tegenvallers op tijd gemeld worden, in de organisatie zelf, aan het college en uiteindelijk aan de gemeenteraad. Alleen als problemen op tijd worden erkend en gemeld, kunnen we er van leren en bijsturen.’

Eerder dit jaar werd bekend dat een project waarbij ambtenaren nieuwe mobiele telefoons kregen op een kostbaar debacle is uitgelopen. ‘Dat probleem is deels opgelost door andere projecten uit te stellen’, zegt Wuijster. ‘Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Ik wil graag weten of het college dit herkent en wat er wordt gedaan om die cultuur te doorbreken. Niet het ene gat met het andere dichten, maar open en transparant zijn, ook en vooral in geval van problemen.’

Tenslotte willen De Niet en Wuijster weten of er problemen te verwachten zijn met de ICT-infrastructuur als het Stadhuiskwartier straks wordt opgeleverd.

ChristenUnie en VVD hebben het debat aangevraagd voor de raadsvergadering van woensdag 14 oktober.