Vanuit het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) is het kabinet
van plan om op drukke treintrajecten meer treinen te laten rijden, het
zogenaamde 'spoorboekloos' rijden. Daarnaast maakt PHS een aantal
treintrajecten van en naar de Betuwelijn geschikt voor fors meer
goederenvervoer per trein. Het gaat dan onder meer om de IJssellijn (van
Elst naar Deventer) en de Twentelijn (van Deventer naar Hengelo). De
verbinding tussen deze twee lijnen zou in de huidige kabinetsplannen
moeten bestaan uit een spoorboog in Colmschate.
De VVD
ondersteunt het massale protest van betrokken bewoners, gemeente en de
vele andere betrokkenen tegen een spoorboog. Gisteren heeft Minister
Eurlings in een brief aan de Tweede Kamer gesteld dat er vier
alternatieven zijn voor de dubbelsporige spoorboog in Deventer. Mede
door de enorme commotie die ook tot in Den Haag is doorgedrongen, doet
de minister in zijn brief een handreiking: "Indien de regio nu toch in
zijn geheel tegen de korte tweesporige boog bij Deventer is, kunnen
alternatieven alsnog worden besproken. Dan dient echter in dialoog met
de regio te worden gekeken naar de gevolgen van de alternatieven voor
vervoercapaciteit, benodigde financiering, inpassing en draagvlak."
Begin oktober vindt het debat tussen de minister en de Tweede Kamer
plaats.
De gemeenteraadsfractie wil nu van het college weten welke kansen het ziet in de handreiking van de minister, hoe het gaat zorgen voor een krachtige en eenduidige reactie uit de regio en hoe die eruit gaat zien. Ook vraagt de fractie welke steun de raad kan bieden, naast de inzet van volksvertegenwoordigers in Provinciale Staten en Tweede Kamer.