Opeens geen dividend NV Bergkwartier, VVD wil naadje van de kous weten

De gemeenteraad heeft vorige week de begroting vastgesteld. Daarin werd er van uitgegaan dat de gemeentelijke deelname aan de NV Bergkwartier de komende jaren € 78.000 aan dividend zou opbrengen. Uit het jaarverslag van de NV blijkt over 2014 nu dat door grote boekverliezen helemaal geen dividend kan worden uitgekeerd. De VVD wil meer informatie.

‘De NV Bergkwartier levert een onmisbare bijdrage aan Deventer als boeiende beleefstad’, zegt VVD-gemeenteraadslid Lars Wuijster. ‘Het is daarom van het allergrootste belang dat de financiën gezond zijn. Misschien is er weinig aan de hand, maar de al te summiere opmerking in het jaarverslag baart ons wel zorgen.’

Wuijster is er ook niet over te spreken dat de raad niet eerder werd ingelicht: ‘Het is in het belang van de stad dat wij van de hoed en de rand weten. Ik suggereer niet dat het college iets te verbergen heeft, maar de achteloosheid is zacht gezegd vreemd. We hebben daarom gevraagd waarom niet eerder aan de bel is getrokken. Verder willen we weten wat het college aan deze situatie gaat doen. Ik heb er al vaker op gewezen dat jaarstukken tijdig beschikbaar moeten zijn en dat de gemeente goed in beeld moet hebben wat de risico's bij verbonden partijen zijn.'