Gemeentebelang schopt stennis over klein bier, maar laat het grote geld liggen

Deze week stelden coalitiepartijen PvdA, CDA en Gemeentebelang vragen over de kosten van het personeelsblad over de verhuizing naar het nieuwe stadskantoor. Ze vonden het tijdschrift te luxe voor het personeel.

Vorige week tijdens de behandeling van de begroting stemde Gemeentebelang -in tegenstelling tot de andere coalitiepartij, het CDA- nog tegen onze motie om te bezuinigingen op de ambtelijke top. Dit gaat om vele tonnen per jaar, die geïnvesteerd zouden moeten worden in de stad en in de dorpen.

In tegenstelling tot het beeld dat Gemeentebelang heeft willen oproepen is de bouw van het nieuwe stadskantoor een bezuinigingsoperatie.  De werknemers van de gemeente gaan aan de slag op veel minder vierkante meters dan in de oude situatie. Ze verliezen daarbij hun vaste werkplek en gaan flexwerken. Om goed binnen die nieuwe omgeving te kunnen functioneren, moeten ze worden ingewerkt.  Dit vergt interne training en communicatie, ziedaar de folder.

Om naar een kleinere en effectievere overheid te komen, zullen we moeten investeren in de zelfsturende vakambtenaar en moeten snijden in de top van de gemeentelijke piramide.

Gemeentebelang weigert dit te zien.  Ze geeft de veelkoppige directie vrij spel en trapt voor de bühne eens flink naar beneden.

VVD Deventer
Daaf Ledeboer