De relatie
tussen overheid en ICT zal – zeker in Deventer – altijd moeizaam blijven. Te
vaak worden we verrast door berichten over uit de hand lopende of falende
projecten, ook al doordat het college en de coalitiepartijen alles wat mis gaat
het liefst onder de pet houden. Deze week praat de gemeenteraad eindelijk
inhoudelijk over ICT.
ICT is geen
luxe, maar een essentieel onderdeel van de dienstverlening die de gemeente
biedt, stelt VVD-gemeenteraadslid Lars Wuijster: ‘Het contact met de gemeente
gaat steeds vaker online. Uiterlijk in 2017 heeft iedereen het recht om
digitaal zaken te doen met de overheid. Je kunt dan bijvoorbeeld ’s avonds op
de bank je paspoort of een nieuwe parkeervergunning aanvragen. Minder regels en
meer gemak vragen nogal wat van de gemeente, maar als het lukt zullen de kosten
ook lager worden. Dat kan, door samen te werken met andere gemeenten, maar ook
door te snijden in het aantal applicaties die gebruikt worden.’
De
gemeenteraad heeft op 1 juli 2015 het college
opdracht gegeven om de stand van zaken rond ICT-projecten te presenteren.
Specifiek vroeg de raad om inzicht in organisatie en planning, budgetten en
risico’s. Uit het antwoord blijkt dat veel op schema ligt, maar er zijn ook
projecten die zowel in tijd als budget fors uitlopen. Het college heeft dat ook
toegegeven: “Begin 2015 was ons duidelijk dat er een grotere mate van controle
en een betere balans moet komen tussen de gevraagde projecten en de beschikbare
capaciteit bij de i-werkorganisatie”.
‘Na moties en vragen van VVD en CU heeft de raad uitleg gekregen over de stand van zaken’,
zegt Wuijster. ‘Deze week gaan we hierover eindelijk een inhoudelijk debat
voeren. We hebben een aantal vragen voor het college, maar zijn ook benieuwd of
andere partijen wel vinden dat onze digitale dienstverlening kwalitatief
voldoende en toekomstbestendig is. Wij zijn er van overtuigd dat het beter kan
voor minder geld.’