Heeft college gemeentelijke ICT onder controle?

De relatie tussen overheid en ICT zal – zeker in Deventer – altijd moeizaam blijven. Te vaak worden we verrast door berichten over uit de hand lopende of falende projecten, ook al doordat het college en de coalitiepartijen alles wat mis gaat het liefst onder de pet houden. Deze week praat de gemeenteraad eindelijk inhoudelijk over ICT.

ICT is geen luxe, maar een essentieel onderdeel van de dienstverlening die de gemeente biedt, stelt VVD-gemeenteraadslid Lars Wuijster: ‘Het contact met de gemeente gaat steeds vaker online. Uiterlijk in 2017 heeft iedereen het recht om digitaal zaken te doen met de overheid. Je kunt dan bijvoorbeeld ’s avonds op de bank je paspoort of een nieuwe parkeervergunning aanvragen. Minder regels en meer gemak vragen nogal wat van de gemeente, maar als het lukt zullen de kosten ook lager worden. Dat kan, door samen te werken met andere gemeenten, maar ook door te snijden in het aantal applicaties die gebruikt worden.’

De gemeenteraad heeft op 1 juli 2015 het college opdracht gegeven om de stand van zaken rond ICT-projecten te presenteren. Specifiek vroeg de raad om inzicht in organisatie en planning, budgetten en risico’s. Uit het antwoord blijkt dat veel op schema ligt, maar er zijn ook projecten die zowel in tijd als budget fors uitlopen. Het college heeft dat ook toegegeven: “Begin 2015 was ons duidelijk dat er een grotere mate van controle en een betere balans moet komen tussen de gevraagde projecten en de beschikbare capaciteit bij de i-werkorganisatie”.

‘Na moties en vragen van VVD en CU heeft de raad uitleg gekregen over de stand van zaken’, zegt Wuijster. ‘Deze week gaan we hierover eindelijk een inhoudelijk debat voeren. We hebben een aantal vragen voor het college, maar zijn ook benieuwd of andere partijen wel vinden dat onze digitale dienstverlening kwalitatief voldoende en toekomstbestendig is. Wij zijn er van overtuigd dat het beter kan voor minder geld.’