Deventer verkwanselt gouden rand van de stad

Na jarenlang gesteggel komt het college eindelijk met een plan voor het oude ijsbaanterrein aan de IJsselkader. Dat levert geen geld op, maar gaat miljoenen kosten, en is volgens VVD-fractievoorzitter een gemiste kans: ‘Op deze plek zou iets moeten komen dat past bij de locatie, als poort van Deventer.’

Volgens Ledeboer verkwanselt het college de gouden rand aan de noordkant van de stad: ‘Een schitterende locatie, met uitzicht over het IJssellandschap, waar veel mensen Deventer binnenkomen. Daar zet je iets neer waaruit blijkt wie je bent, wie je wilt zijn, wat voor ambities je hebt, wat je wilt laten zien. Maar het college kiest voor dertien in een dozijn sociale woningbouw en tiny houses, een trend die zelfs in het westen alweer over zijn hoogtepunt heen is. Eeuwig zonde.’

De gemeenteraad heeft de afgelopen jaren meermalen gesproken over de invulling van het terrein: ‘Plannen kwamen en werden weer afgeserveerd, daarbij werd telkens uitgegaan van een opbrengst van tien miljoen euro. Dat is bij het nu voorliggende plan ineens een verlies van 3,3 miljoen, waar we ook nog eens bijzonder weinig voor terugkrijgen. Misschien dat tien miljoen op dit moment iets te hoog gegrepen is, maar laten we dan zorgen dat alle kosten die we maken worden terugverdiend. Het blijft nog steeds jammer van deze locatie, waar zoveel meer mogelijk is, maar dan gaat het ons in ieder geval geen geld kosten.’