Vragen over grijze silo blijven

De volledige VVD-fractie in de gemeenteraad van Deventer vindt de antwoorden van burgemeester en wethouders op vragen over de verkoop van de grijze silo in het havengebied ontoereikend. De fractie heeft daarom nieuwe vragen gesteld.

De VVD-fractie is het eens met het standpunt van het college dat de raad voor het Havenkwartier ruime kaders heeft meegegeven die veel ruimte bieden. Dit voorkomt een hoop bureaucratie vooraf en onderweg. Maar het is logisch dat de raad zijn controlerende taak in dat geval vorm geeft door achteraf een goede uitleg te vragen. Soms is het daarbij nodig in details te treden. Er bestaan immers normen voor het handelen van de gemeente - ook op uitvoeringsniveau - die alleen per transactie goed zijn te toetsen.

Tot onze spijt vertoont de beantwoording van een aantal vragen nog steeds manco’s. Daardoor hebben we nog geen goede uitleg gekregen over een aantal punten. Dat maakt onze zorg daarover niet kleiner. Als het gaat om gederfde inkomsten bij een transactie is het maar de vraag of de totale grondexploitatie informatie geeft waarmee nadelen voor de belastingbetalers zichtbaar worden en de raad zijn budgetrecht nog kan uitoefenen.

Het college gaat uit van een taxatiewaarde 0 en reparatiekosten van € 90.000. In dat geval vormen de opbrengsten uit de zendmasten een wezenlijk deel van de transactie. De huidige jaaropbrengst van € 20.000 per jaar vertegenwoordigt uitgedrukt in een eenmalig bedrag een waarde van 2 ton. Dit is net zo goed gemeenschapsgeld. Het college heeft het verder over nieuwe inzichten, die maken dat de gederfde inkomsten mogelijk een veelvoud van de bespaarde reparatiekosten bedragen.

Dat brengt de fractie tot de volgende vragen aan burgemeester en wethouders:

1. Waarom heeft u de mogelijke opbrengsten voorafgaand aan de transactie niet zorgvuldiger in beeld gebracht?

2. Wat zijn met de kennis van nu in totaliteit de voor- en nadelen van de transactie met betrekking tot de grijze silo?

Gelet op het aanzienlijke maatschappelijke belang en de bedragen waar het om gaat is het voor de VVD vanzelfsprekend dat de gemeente op een transparante een ontwikkelende partij selecteert. Dit luistert nog nauwer doordat de gemeente de silo heeft voorgedragen voor de internationale wedstrijd Europan 11 met een prijswinnend voorstel als resultaat en helemaal nu de indruk ontstaat dat het om een begunstigende overeenkomst gaat.

3. Hebben alle mogelijke ontwikkelende partijen en meer in het bijzonder partijen die van belangstelling blijk gegeven hebben, dezelfde kansen gekregen om voorstellen te ontwikkelen en hebben ze daarbij dezelfde informatie gekregen over mogelijke voor- en nadelen?