VVD fluit college terug over controversiële onderwerpen

Sinds het college struikelde over de janboel rond de bouw van theater De Viking, heeft de gemeenteraad een aantal andere heikele onderwerpen controversieel verklaard. ‘Je zou dan verwachten dat daarop geen enkele actie meer wordt ondernomen’, zegt VVD-fractievoorzitter Daaf Ledeboer, ‘maar het tegendeel is waar. Ze zijn alleen van de agenda gehaald. Een nieuwe raad kan daardoor onverwacht worden geconfronteerd met hoge kosten en onomkeerbare processen.’

Als voorbeeld van een project waar gewoon aan verder wordt gewerkt noemt Ledeboer de omstreden en kostbare herinrichting van het Grote Kerkhof: ‘Wat gaat een volgende gemeenteraad straks doen, als blijkt dat aan het ambtelijk apparaat en externen al veel gemeenschapsgeld is uitgegeven? Maar dat is niet het enige gevoelige onderwerp. De Leeuwenkuil. Het Deventer Verhaal. Speelgoedmuseum. De fietsklemmen. Het parkeren. Windmolens.’

De oplossing is volgens Ledeboer eenvoudig: ‘Het college misbruikt een zelfverzonnen definitie. Controversieel verklaren betekent niet: we doen wat we willen, maar zetten het niet meer op de agenda. In een amendement hebben we daarom het begrip nog maar eens helder en duidelijk vastgelegd. Controversieel betekent dat een onderwerp niet meer behandeld wordt door de huidige gemeenteraad en dat ook alle ambtelijke voorbereiding wordt gestaakt, in afwachting van besluiten van de nieuwe gemeenteraad.’

Ledeboer verwacht raadsbrede steun voor het amendement: ‘Iedere partij maakt kans op deelname aan een volgend college. Je moet dan nu al voorkomen dat er straks lijken uit de kast vallen, zodat je aan nieuw beleid helemaal niet toekomt.’