Ondernemers: uitstel Grote Kerkhof

Ondernemers in Deventer luiden de noodklok over het Grote Kerkhof. Winkeliers en horeca in de Deventer binnenstad willen dat de gemeente zich aan de afspraak houdt dat daar voorlopig geparkeerd kan blijven worden. Vorige week werd duidelijk dat een peperdure verbouwing  de verkiezingen heen wordt getild.

‘Een mooie eerste stap’, zegt VVD-fractievoorzitter en –lijsttrekker Daaf Ledeboer. ‘Complimenten voor partijen die in het belang van de stad over hun eigen schaduw heen zijn gesprongen. Nu is het tijd om consequent te zijn en ook de volgende te zetten: het Grote Kerkhof wordt, zoals we nadrukkelijk hebben afgesproken, pas autovrij als de bereikbaarheid van de stad duurzaam en toekomstbestendig is opgelost.’

Ledeboer sluit zich dan ook van harte aan bij de noodkreet van de ondernemers: ‘Die willen niet dat er een groot en leeg plein komt. Bijna niemand wil dat, op de bekende uitzondering na. Ik zie in dat deel van de stad ook nog teveel leegstand  voor dit soort maatregelen. Die los je niet op met een kaal tochtgat, integendeel. Je maakt daar de binnenstad alleen maar onaantrekkelijker mee. Laat de kiezer zich nu eerst maar eens uitspreken, voordat we ingrijpende beslissingen nemen die de stad schaden.’