Worden het honderden windmolens, toch maar zon, nucleair of slimmere oplossingen

Om aan de door het Rijk opgelegde hoeveelheid duurzame energie te komen heeft Deventer zich beperkt tot zon en wind. Op een drukbezochte bijeenkomst in Lettele waren de gemoederen eensgezind.

Op de avond, georganiseerd door politieke partij Gemeentebelang, bleek een zeer grote meerderheid voor kernenergie. ‘Dat is ook logisch’, zegt VVD-raadslid Harm Korendijk, die zelf ook aanwezig was. ‘Kernenergie is CO2-neutraal en je verwoest er geen waardevolle landschappen mee, zoals het buitengebied van Deventer. Probleem is alleen dat het bouwen van een nieuwe centrale een landelijke zaak is, waarmee we dus in Deventer niet direct iets opschieten. Het duurt bovendien enkele jaren voordat zo’n centrale op het net wordt aangesloten.’

Blijven over zon en wind, zegt Korendijk: ‘Maar niemand wil dat we van het buitengebied een woestijn maken, een kale vlakte van hectare na hectare zonnepanelen. Dus moeten het maar windmolens worden. Alleen leert een simpele rekensom, dat je voor het halen van de doelstelling al gauw een paar honderd molens van het formaat zoals ze naast de A1 staan nodig hebt. Weg is dan je fraaie buitengebied. Nog even afgezien van het feit dat zowel de bouw als de sloop van windmolens een aanslag is op de planeet.’

Korendijk pleitte eerder al voor een slimmereaanpak: ‘Neem geen grote, eenmalige beslissingen waar je later spijt van krijgt. Vergeet grootse toekomstperspectieven. Kijk hoe ver de techniek nu is en wat de concrete mogelijkheden nu zijn. Stem je beleid daarop af. We kunnen al heel veel met zonnepanelen op daken en met isolatie van gebouwen. Duurzaamheid staat in het middelpunt van de belangstelling, nieuwe technieken dienen zich bijna dagelijks aan. Hou daarom de vinger aan de pols en blijf vooral realistisch. Dat is de enige manier waarop we Deventer duurzaam mooi kunnen houden.’