Eindelijk schot in aanpak overlast Vogeleiland

Vorig jaar liep de situatie op het Vogeleiland tussen het station en de Singel totaal uit de hand. Overlast, vandalisme, zwerfvuil en zelfs een steekpartij waren voor VVD-raadslid Roderic Rosenkamp aanleiding om aan de bel te trekken. De gemeente pakt nu eindelijk het signaal op.

‘Vooral ’s avonds was het niet meer te doen’, zegt Rosenkamp. ‘Het heeft helaas erg lang geduurd, maar we zijn blij dat het Vogeleiland ’s avonds verboden wordt voor onbevoegden, honden aan de lijn moeten en de dieren niet meer mogen worden gevoerd.’

Het zijn volgens Rosenkamp eerste stappen: ‘Om het Vogeleiland weer op te poetsen tot een parel voor de stad is meer nodig. Dat gaan wij als gemeente niet allemaal zelf verzinnen, dat doen we samen met omwonenden, de horeca-exploitant, de stichting Vogeleiland en de politie. Alleen op die manier kunnen we tot een breed gedragen visie komen die ook echt resultaat oplevert.’

Het liefste zou Rosenkamp zien dat het ontwerp uit 2000 van landschapsarchitect Michael van Gessel wordt uitgevoerd: ‘Veel problemen hebben te maken met de inrichting van het Vogeleiland. Pas die aan, en je hebt al veel opgelost. Het plan ligt er, het wachten is nu op de uitvoering.’